MENU

Hulluna sieniin - sienet ovat lähiruokaa parhaimmillaan


Syödäänkö teillä sieniä?


Meillä todellakin syödään! Oletko huomannut että luonto on upeassa kukoistuksessa, ihania värejä siellä täällä ja sieniä ihan joka puolella? Nyt kun on satanut jonkun verran, ymmärrän sanonnan "kuin sieniä sateella" taas astetta paremmin. Niitä tuntuu olevan kaikkialla  : kantarelleja, voitatteja, karvarouskuja, mustarouskuja... Mistäkö tunnen nämä sienet? No jos ihan totta puhutaan, en minä tunnekaan. Mutta poikani kertovat minulle ja minä opin pikkuhiljaa. Kiitos rakkaalle miehelleni joka on opettanut lapset hyödyntämään metsän antimia ja nauttimaan lähiruoasta parhaimmillaan.


Sienet tutuksi pienestä lähtien
Sienten tutkimista ja putsausta. Pienin odottaa malttamattomana että pääsisi jo herkuttelemaan.

Yhteistä puuhaa 

Minä en tunne sieniä. Paitsi kantarellin ja suppilovahveron. Niitäkään minä en meinaa koskaan erottaa maastosta. Mieheni sen sijaan on tottunut lapsesta asti keräämään sieniä ja hänen seurassaan olen metsissä tarponut vuosien varrella. Toisinaan olemme soutaneet saareen keräämään sieniä ja paistelemaan makkaraa. Minä olen ehkä keskittynyt enemmän luonnon ihasteluun kuin sieniin, mutta yhteistä puuhaa se on silti ollut. Ja ah se ihana tunne kun olen joskus ihan itse bongannut suppilovahveron, ja sitten niitä on löytynyt lisää ja lisää! Melko koukuttavaa.




Syksyn värejä. Niistä minä ymmärrän enemmän kuin sienistä.

Viime aikoina emme kaksistaan ole sienestämään päässeet, sen sijaan pojat ovat päässeet isänsä kanssa sieniretkille minun parannellessa jalkaa pienimmän kanssa kotosalla. Miten ihania retkiä heillä onkaan ollut, välillä eväät repussa mukana. Pojilla on molemmilla omat sienikirjansa mukana ja välillä sieniä on tutkittu myös suurennuslasilla. Ja voi että ne innosta tuikkivat silmät kotiintullessa : "kato äiti mitä myö iskän kanssa löyettiin!!!"



Sienten terveysvaikutukset


Sienillä on hurjan paljon terveysvaikutuksia. Onpa niiden sanottu jopa ehkäisevän syöpää. En nyt muista tutkimusta, mutta googlailemalla löytyy monia artikkeleita. Tässä listattuna muutama hyvis :

  • Kuitu. Sienissä on valtavasti kuitua. Ne edistävät siis ruoansulatuksen toimintaa ja auttavat painonhallinnassa. Laskevat myös veren kolesterolipitoisuutta.

  • Vitamiinit. Eri sienissä on paljon erilaisia vitamiineja ja ravintoaineita. Mutta tiesitkö että kaikille tuttu kantarelli sekä suppilovahvero sisältävät erityisen paljon D-vitamiinia? Nyt siis tankkaamaan D-vitamiinia!

  • Kalium ja rauta. Yllä mainitut sienet sisältävät runsaasti myös rautaa ja kaliumia, joka ehkäisee verenpaineen nousua.

  • Seleeni. Ainakin herkkutatti sisältää erityisen runsaasti seleeniä, antioksidanttia joka tekee hyvää hiuksille ja kynsille, immuunijärjestelmälle ja edesauttaa kilpirauhasen normaalia toimintaa.

Ja tässä oli vain muutama terveysvaikutus monista. 

Yhteistä herkuttelua


Meidän metsät ovat oikeasti täynnä kultaa, ja mikä etuoikeus että jokainen saa mennä tuonne metsiin samoilemaan ja aarteita keräilemään. Harmillista miten paljon sieniä jää keräämättä kun ihmiset eivät tunne sieniä - minä siis mukaanlukien. Onneksi perheen pojat huolehtivat että meillä hyödynnetään tätä ilmaista herkkua.

Meillä on siitä outo perhe, että me kaikki syömme sieniä. 1 ja- 3-vuotiaat taitavat olla kaikista eniten sienien perään.  3-vuotiaan mukaan sienet ovat ihan "järkyttömän" hyviä. Tarkkana tosin saa pienimmän kanssa olla ulkona, ettei suuhun eksy myrkkysienet. Toinen kun luulee että kaikki sienet on syötäviä.

Nyt mars metsään, jos siis tykkäät sienistä. Ja jos et tunne yhtään sieniä, niin kantarellin tunnistat varmasti ja se on helppo kun et voi sekoittaa sitä mihinkään muuhun :D

Mukavaa viikonloppua siulle!

Rakkaudella, Marjo




Ei kommentteja